dimarts, 15 de març del 2016

La inversió en educació afavoreix realment l'ascens social?

Doncs es veu que no... O aquesta és la conclusió a la qual han arribat a l'estudi del Departament de Polítiques i Intervencions Socials de la Universitat d'Oxford conduït pel professor Erzsébert Bukodi. La tesi que defensen és que l'increment de la inversió en educació no es tradueix amb un increment de la mobilitat social. L'estudi arriba a aquesta conclusió després d'analitzar l'evolució de la inversió en educació al Regne Unit des de la postguerra fins a l'actualitat.

L'estudi detecta que en el període que va del final de la IIa GM fins als anys 80, definit com a "edat d'or de l'estat de benestar" es va produir realment una mobilitat social ascendent significativa, i que aquest procés es va estroncar a partir dels 90. I que en l'actualitat es detecta un perill evident de mobilitat social descendent. Però en tots els casos, aquesta mobilitat no es pot atribuir a l'evolució de la despesa educativa, sinó que el factor determinant seria l'evolució del mercat de treball. Quan el mercat de treball va demandar professionals qualificats de forma massiva, coincidint amb la llarga etapa expansiva de postguerra, el sistema educatiu va sincromitzar aquesta demanda, però des del moment en que la demanda s'establitiza o es contrau, com ha passat recentment, la inversió educativa no té capacitat per provocar aquesta mobilitat per ella mateixa.

La recepta passaria preferentment per polítiques de desenvolupament econòmic i social que puguin generar ocupacions d'alta qualificació -allò del "canvi de model productiu". Però en tot cas, les polítiques -i les inversions- educatives haurien de proveir la força de treball amb aquesta elevada qualificació. 

dilluns, 14 de març del 2016

L'educació a Catalunya consisteix en...

Valors? Continguts? Inclusió? Compromís? Èxit escolar? NO!
Matemàtiques? Ciències? Socials? Tecnologia? Lengua y Literatura Española? TAMPOC!
Abandó? Fracàs? Segregació? Exclusió? NI AIXÒ!

Segons el membre més recent de la Real Academia Española (RAE), l'educació a Catalunya "consiste en enseñar odio a España y a todo lo español". Literal. Ras i curt. I això és així perquè els mestres i professors, professionals i directius són tots plegats una colla de talibans amb l'únic objetciu de propagar aquest odi indiscriminat a tot el que ensumi a espanyol. Així de fàcil i senzill: yo odio, tu odias, el odia, nostostros odiamos...España mala, España caca, España pu...I llestos. Bé també es deu poder recórrer a metodologies més sofisticades per casos especialment complexos i resistents...

En qualsevol altre context, un atac d'aquesta magnitud a tota la comunitat educativa, a uns professionals que es deixen la pell dia a dia a les aules per part d'un càrrec amb un alt contingut simbòlic i poder de prescripció significaria una desautorització o cessament immediat. Però aquí, res més lluny d'això, la legió de "Ciudadanos" molt centrats ells, s'han desfet en elogis del personatge, començant pel seu líder que veu en Fèlix de Azua un "hombre revelde, inteligente y libre". 

Plou sobre mullat. L'obsessió d'aquest miserable és profunda, malaltissa, i persistent. I ve de lluny. Des les innombrables plataformes que li obren les portes, començant -com no!- pel País, no perd oportunitat per vessar tones de mala llet contra els seus dimonis particulars, que invariablement porten faixa i barretina. Memorable l'article on comparava els coordinadors lingüístics que hi havia als instituts amb policies nazis -quina novetat!-  Però es veu que la persistència té premi!

Sincerament, la llengua espanyola no es mereix estar simbòlicament representada per personatges d'aquesta mena. Però ja s'ho faran.